Workshop |Trauma Geïnformeerd Werken in het Onderwijs
Trauma is overal dus ook bij jongeren in de klas.
De dagelijkse gevolgen van onverwerkt trauma kunnen groot zijn. Vaak wordt het niet herkend en het gedrag wordt dan ervaren en uitgelegd als lastig en onaangepast, zowel door de omgeving als door de jongere zelf. Gevolg is dat het trauma-gedrag bestraft en afgekeurd wordt.
De jongere wordt daarmee bevestigd in zijn negatieve zelfbeeld en dit versterkt het gedrag weer.
Uitspraken als ‘zo ben ik nou eenmaal’, ‘ik ben niet te helpen’ maken duidelijk hoe hulpeloos de jongere zich voelt. Het gevoel geen vat te hebben op eigen reacties hoort bij trauma. De jongere kan zichzelf niet reguleren want dat heeft hij nooit geleerd.
Jongeren met trauma worden vaak gediagnosticeerd met een gedragsstoornis. Met deze jongeren werken is een zware taak. Handelingsverlegenheid leidt tot frustratie en wanhoop bij docenten en begeleiders. Deze jongeren stoppen vaker dan anderen vroegtijdig met school, komen in het speciaal onderwijs terecht of stromen verder af. De gevolgen hiervan zijn enorm voor zowel de jongere, het onderwijs en de maatschappij.