Onderwijs Arena Digitale workshop: Effectief leren met ICT: Interactie
Doelstelling
Aan het einde van deze themasessie:
- heb je nog meer activerende werkvormen met ICT ervaren;
- weet je nog beter wanneer de inzet van ICT effectief kan zijn;
- heb je kennis gemaakt met SAMR, een model om het gebruik van ICT in jouw eigen onderwijs op een hoger plan te tillen.
Inhoud
Leren is een sociaal proces. Interactie tussen leraar en leerling en tussen leerlingen onderling is de basis van het leren. Technologie kan de rol van de leraar nooit vervangen. Maar technologie kan interactie mogelijk wel meer of beter op gang te brengen in de klas. Dat is het uitgangspunt voor deze sessie die zich richt op de inzet van technologie in de klas.
Deze themasessie gaat een stapje verder dan de themasessie ‘Effectief leren met ICT – inspiratie’. In die sessie maakten we een begin met een aantal activerende werkvormen waarbij ICT werd ingezet. Eenvoudige toepassingen die de betreffende werkvorm gemakkelijk, sneller of sterker maken. In deze themasessie voegen we daar een aantal werkvormen en ICT-toepassingen aan toe. Maar we gaan ook wat meer de diepte in. Waar we in de inspiratie-themasessie vooral het TPACK-model als onderlegger gebruikten, kijken we nu met behulp van het SAMR-model naar hoe je ICT zo kunt inzetten dat er leeractiviteiten ontstaan die meer de hogere-orde denkvaardigheden van leerlingen aanspreken.
Digitale didactiek
Steeds meer leerlingen beschikken over een apparaat. In veel gevallen wordt dat apparaat zelfs door de school beschikbaar of verplicht gesteld. Dat vraagt specifieke competenties van leraren; naast vakspecifieke en didactische ook technische vaardigheden. Maar de echte uitdaging is het combineren van die drie componenten, vakinhoud, didactiek en technologie, tot goed onderwijs. In 2016 verscheen Kleppen dicht!, een onderbouwd en praktisch boek over de effectieve inzet van ICT in het onderwijs vanuit de visie: start met de klep dicht, zorg voor goed onderwijs en ga dan op zoek naar waar ICT iets kan toevoegen. Immers: “technology can amplify great teaching, but great technology doesn’t replace poor teaching”. Hoofdstuk 2 uit Kleppen dicht!, het hoofdstuk ‘Interactie’, vormt de basis voor deze sessie. Wil je meer weten over dit boek, kijk dan op www.kleppendicht.nl of ga naar de website van Uitgeverij Pica. Dit boek is ook verkijgbaar in de TA-theek, lenen van boeken kan via deze website.
Practice what you preach
Onze themasessies zijn zo vormgegeven dat inhoud en vorm naadloos op elkaar aansluiten.
Morgen direct toepasbaar
Onze themasessie zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet.
Onze themasessie zijn goed onderbouwd, maar tegelijkertijd ook heel praktisch en concreet.
Leren door ervaren en zelf doen
In onze themasessies ervaar en leren je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.
In onze themasessies ervaar en leren je hoe jij het zelf kunt doen in jouw eigen onderwijs.