Gratis webinar “De onzin van achterstanden”
Donderdag 4 maart 2021 Volgeboekt!
Donderdag 11 maart 2021 Volgeboekt!
Donderdag 18 maart 2021 Volgeboekt!
Dinsdag 23 maart 2021 Volgeboekt!
Nieuwe datum: dinsdag 30 maart 2021
Tijd: 19.30 – 20.30 uur
Programma
- 19.30 – 19.50 uur Marcel van Herpen over “De onzin van achterstanden”
- 19.50 – 20.30 uur Q&A via de chat
Werden we al in beslag genomen door het virus, de volgende ‘besmettelijke’ ziekte is de achterstand. Het gemak waarmee over leerachterstanden wordt gesproken, leidt nog te weinig tot tegenvragen als: achterstand, ten opzichte van wie of wat? En wat als je kinderen met zichzelf vergelijkt? Voor wie of wat is de vergelijking en de selectie van leerlingen dienend? Of wat als de resultaten ‘op orde’ zijn, maar kinderen hebben het plezier in leren verloren?
Wat gebeurt er als we deze generatie met dat achterstand-signaal de toekomst insturen? Spreken in achterstanden is niet alleen schadelijk voor kinderen en hun ontwikkelingspotentieel, maar ook een belediging voor alle leraren en ouders die zich hebben ingespannen om te doen wat mogelijk is onder deze bizarre omstandigheden.
Als we onze kinderen vanuit het perspectief van de school bekijken, moeten we ons realiseren dat alle ontwikkelingen hun eigen tempo hebben en dus met versnellingen en haperingen verlopen. Denken in achterstanden houdt de onterechte vergelijking tussen kinderen in stand, werkt in de hand dat kinderen zich ernaar gaan gedragen.
Het échte probleem is niet het verschijnsel van de achterstanden, maar het feit dat we het volstrekt normaal zijn gaan vinden dat we kinderen al van jongs af aan vergelijken en selecteren. Die selectie belemmert juist de ontwikkeling van veel kinderen. Een systeem dat niet gebaseerd is op de ontwikkeling die mensen van nature doormaken, creëert stagnaties. Dit zorgt ook voor vragen bij leerkrachten. Wat zijn de grote zorgen? En hoe kun je die als leerkracht zelf het hoofd bieden?
In dit webinar geeft Marcel een beschouwing op dit complexe vraagstuk met respect voor ieders inspanning en een perspectief op het vervolg. Daarna gaat hij graag in gesprek met leraren, schoolleiders en bestuurders.