Activerende Didactiek

Activerende Didactiek

Doelstelling

Aan het einde van deze themasessie:  

  • heb je diverse activerende werkvormen ervaren; 
  • heb je handvatten om voor jouw vak meerdere activerende werkvormen in te zetten;
  • heb je voor een van jouw lessen een activerende werkvorm klaar;
  • weet je waar je meer informatie en inspiratie haalt om jouw repertoire verder uit te breiden.

Inhoud

Wie heeft er aan het einde van de les het zweet op de rug staan? Jij of jouw leerlingen? Een leerling leert het meest als hij actief met de leerstof aan de slag gaat, dus hopelijk in ieder geval de leerling. En jij bent de regisseur van dat leren. Dat zou je activerende didactiek kunnen noemen. Maar activerende didactiek is meer dan je leerlingen activeren en ‘bezig houden’, activerende didactiek is gericht op leren.
Tijdens de bijeenkomst ervaar je de kracht van activerende didactiek. Je neemt deel aan een aantal gemakkelijk te organiseren werkvormen die weinig voorbereiding vragen, maar een groot effect hebben. Iedere werkvorm bespreken we na en proberen we te koppelen aan de praktijk. Vervolgens ga je er zelf mee aan de slag en ontwerp je onder begeleiding een of meerdere werkvormen die je morgen in jouw eigen klas kunt toepassen. Het is daarom handig om je methode of ander lesmateriaal mee te nemen, zodat je nog effectiever aan de slag kunt tijdens de bijeenkomst.

Activerende didactiek

Een leerling leert het meest als hij actief met de leerstof aan de slag gaat. Activerende didactiek is in feite precies dat: effectieve leeractiviteiten organiseren die zorgen dat leerlingen actief met de leerstof aan de slag gaan, zodat het werkgeheugen actief is en er veel wordt geleerd. Leeractiviteiten waarbij leerlingen herhaaldelijk en tegelijkertijd sleutelen aan veel verschillende kenmerken noem je ‘rijk’ (Westhoff, 2009). Voorbeelden van rijke leeractiviteiten zijn ordenen, categoriseren, structureren en abstraheren. Een veelvoorkomende valkuil als je lesgeeft is dat je die activiteiten zelf doet. Je ontneemt leerlingen hiermee in feite een kans om veel en rijk te leren. Kortom, de vraag is: wie heeft er aan het einde van de les het zweet op de rug staan? Gelukkig is er een groot aantal activerende werkvormen waaruit je kunt putten.  Wetshoff, G. (2009). Leren overdragen of het geheim van de flipperkast. Elementaire leerpsychologie voor de onderwijspraktijk. MesoConsult.

Datum

18 nov 2021
Verlopen!

Tijd

15:00 - 17:00

Locatie

Online